Giraffe

Uit mijn comfortzone in Gambia (2/4)

Dag 3 Wen er maar aan

Ik begin een beetje aan Gambia te wennen. “Vrienden” met het personeel ben ik al vanaf dag 1 en iedereen kent mijn naam. Het ontbijt heeft vandaag een verrassing. Het Engelse ontbijt wordt opgeleukt met kort gebakken champignons. Iets te kort voor mij maar ik geniet van mijn Parijse baguette met Edam kaas 😂.

In de Gambiaanse Taxi

Vandaag ga ik iets spannends doen. Ondanks dat ik een aantal excursies heb geboekt bij TUI. Ga ik vandaag ook met een van mijn nieuwe “vrienden” op stap. Hij heeft het nog niet over trouwen en kinderen gehad dus dat is een pluspunt. Aladdin, je weet wel die van de Prinses Jasmine, heeft een vriend die ons naar wat plekken kan rijden. Hij is taxichauffeur van de groene taxi en dat zijn taxi’s speciaal voor toeristen. Daar moet je een soort van vergunning voor hebben. Hierbij weet je dat je rechtstreeks naar je bestemming wordt gebracht en niet met tig omwegen en extra mensen die meerijden. Ik heb van te voren al héél duidelijke gemaakt dat ik niet van deze fratsen hou dus ik ben benieuwd! Ik heb zelf de reis gepland dus verrassingen zouden er niet kunnen zijn (denkt zij heel naïef).

Kuntu Bridge

We gaan als eerste naar Kuntu Bridge om daar vogels te kijken. Er worden wat gesprekken gevoerd met de vogelaars die rondleiden maar er wordt besloten om zelf het wandelpad te volgen. Waar ik nog twijfelde om een camera mee te nemen kun je hier alle soorten telelenzen zien. Het is een heel mooi gebied maar het lukt mij niet zo goed om de vogels vast te leggen. In dit gebied wordt ook Palm likeur gemaakt en deze meneer gaat het sap uit de bomen halen. Tevens vind je hier diverse Baubab bomen.

Cape Point – Krokodillen zwembad

Tuurlijk wilde ik krokodillen kijken maar wat zijn de omstandigheden? Is het alleen een toeristische attractie of is het echt het wildlife? Mij werd verzekerd dat deze krokodillen niet gedrogeerd werden en een goed leven hebben in deze vijver. Op weg van Kuntu Bridge naar de krokodillen reden we van de hoofdweg af. Je hart breekt gewoon. Als je de status ziet van de wegen en de huizen en dan prijs je jezelf heel gelukkig! We stappen uit en lopen een klein stukje door het bos en voordat ik het wist stond ik opeens naast tig krokodillen. Ik deed even een stapje achteruit. De krokodillen bleven verdacht stil liggen. Te verdacht!! Er werd meteen gevraagd of ik op de foto wilde met de krokodillen. Nou deze independent lady blijft even op afstand. Ik vraag waarom ze zo stil zijn en of ze niet onder de drugs zitten? Hier wordt met klem op gereageerd dat dit niet zo is maar dat ze de krokodillen goed voeren zodat de mannetjes geen zin hebben om op jacht te gaan. De luie donders 😂. Met de vrouwtjes is het een heel ander verhaal. Zij zijn heel beschermend vooral naar hun kindjes toe. Als zij op het land zijn dan mag je de vijver niet overal betreden. Ook is er nog het verhaal dat de vijver heilig zou zijn omdat een baby in het water was gevallen maar niet door de krokodillen was opgegeten. Deze heiligheid wordt natuurlijk ook een beetje uitgebuit want je kan nu water uit de vijver ontvangen voor je vruchtbaarheid. Je zou dan zo ongeveer instant zwanger worden. Dat had ik eerder moeten weten 🤣. ( Zie blog Kinderwens, Single & Ziekenhuis)

Serakundamarkt

Is een van de grotere markten in de omgeving. Ik denk dat de markt in Amsterdam nog rustig is vergeleken met deze drukte. Je moet goed oppassen want de stalletjes staan dicht tegenover elkaar en iedereen wil je wat verkopen. Gelukkig heb ik mijn Prins Aladdin bij me waardoor het een stuk makkelijker gaat. Op deze markt wordt ook vis verkocht en klaargemaakt. Nou ben ik al vegetariër maar zelfs Rob Geus was hier niet vrolijk van geworden.

Op theevisite

Na de markt was het mijn bedoeling om weer terug te gaan naar het hotel. Maar hier komt mijn naïviteit om de bocht. De heren wilde thuis even Gambiaanse thee drinken. Nu ben ik groot voorstander om de local te leren kennen maar dan wel op mijn voorwaarden. Je weet wel, de independent lady. Hoewel ik wist dat ik deze mannen kon vertrouwen was ik toch een beetje nerveus. De theeketel werd in een andere ruimte opgezet en we praten gezellig maar ondertussen denk ik: ”zolang duurt het toch niet om theewater te laten koken?” Wat blijkt de Gambiaanse thee kan je minimaal een uurtje laten trekken. Oeps, dat was niet helemaal de bedoeling. De eerste thee die ik kreeg had een bittere smaak maar met een zoete afdronk. De tweede thee was wat zoeter en voor mij ook wat lekkerder. Tot nu toe had Prins Aladdin het niet over kindjes ed. gehad maar daar kwam nu verandering in. Ik heb het hem even héél snel uit zijn hoofd gepraat. Waarna ik hem ook vriendelijk heb verzocht om mij thuis te brengen.

Dag 4 Into the wild

Wie zegt dat vakantie uitslapen en relaxen is heeft het mis. Vandaag ging de wekker gewoon om 05:45 uur. Vandaag staat het wildpark Fahala op het program. Paspoort en het gele boekje moeten mee want ik ga naar Senegal. Dat wordt een leuke busrit. Nadat iedereen is opgehaald rijden we naar de Gambiaanse ferry en zijn we op het ergste voorbereid. Hoe laat de ferry gaat weten we niet. Die gaat namelijk op Gambiaanse tijd. We zien de ferry als een stipje aan de overkant liggen. Hij zal vast snel deze kant opgaan! Gelukkig is het nog niet zo warm en kunnen we lekker in het zonnetje staan. Het duurt een uur voordat de ferry Kunta Kinta aanmeert. De ferry lijkt naar Nederlandse maatstaven vol te zitten maar als de mensen eruit komen is deze toch voller dan gedacht en dan niet te spreken over hoeveel (vracht)auto’s er op staan. Wij zoeken een plekje op het hoogste punt (als het misgaat dan kunnen we altijd zwemmen).

Senegalese grens

Aan de andere kant gekomen rijden we met de bus naar de Senegalese grens. Daar worden we gefotografeerd en moeten we vingerafdrukken maken. Ik ben nu een bekende in Senegal 😉. Door de drukte benen we ons terug naar de bus waarna we weer doorrijden naar het wildpark Fahala. De heenreis heeft ongeveer 5 uur in beslag genomen.

Wildpark Fahala

Als de poorten voor ons geopend worden, worden we begroet door een struisvogel. Niet lang nadat we onderweg zijn met de Jeep, komen we Neushoorn Charly tegen. We hebben geluk dat we hem zien. Hij is namelijk de enige neushoorn in het park en kan zich soms weken niet laten zien. Helaas is Charly de enige neushoorn in het park omdat hij gevochten heeft met een vrouwtjes neushoorn. Als neushoorns vechten dan kunnen zij tot de dood het uitvechten en daardoor is besloten om de andere neushoorn ergens anders te plaatsen zodat zij het beiden zouden overleven.

Antilope

Er springt een Antilope voor de auto langs en de hele groep is bij. De gids vindt het niet zo bijzonder want er zijn er wel 350 in het park. Helaas zijn ze zo snel dat een mooie foto maken helaas niet is gelukt.

Zebra

We rijden een open vlakte op en zien daar Zebra’s staan. We kunnen de jeep ongeveer naast ze parkeren en ze vinden het niet erg om gefotografeerd te worden.

Giraffe

Op zoek naar een giraffe. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn met hun lange nek. Toch weten ze zich goed schuil te houden met deze hitte. Maar daar zijn ze opeens rennend voor de jeep langs. We rijden naar de giraffen met een omweg om ze niet te laten schrikken en we kunnen wat prachtige foto’s maken.

Lunchtijd

De tijd is alweer voorbij en we gaan genieten van een lekkere Amerikaanse lunch, pizza 😃 Wel een dikke 10 heeft deze pizza verdient. Vers uit de houtoven en de bodem is flinterdun. Echt lekker!

De terugweg

De terugweg is net zoals de heenweg inclusief de Senegalese grens met foto’s en vingerafdrukken. Ze moeten toch zeker weten dat je weer weg bent 😃. Ook nu is het wachten op de ferry. Gezien het aantal mensen dat wacht kan het nooit op één ferry maar je weet maar nooit. Doordat de zon flink aanwezig is, is het wachten nu iets minder en er is geen plekje in de schaduw omdat deze al bezet zijn. Ook nu is het toch weer een uurtje wachten. Als we weer bovenin zitten zien we hoe kleine bootjes als vrachtschepen dien en deze worden uitgeladen met de hand en naar land gebracht. Er worden soms 7 à 8 dozen op het hoofd gedragen.

Eten

Na deze dag heb ik niet zo’n zin om moeilijk te doen maar ik moet nog water halen voor de excursie van morgen. Ik hijs mij in mijn beste pak en doe wat boodschapjes en besluit om nog even snel een lekkere dahl met naanbrood te eten. Deze was echt om te smullen en de chef kwam aan tafel om de ingrediënten te vertellen zodat ik thuis ook aan de slag kan. Nog een lekkere Indiase thee als toetje en dan hup naar bed morgen is het weer vroeg dag!

Nog steeds nieuwsgierig?

Ben je nog steeds nieuwsgierig wat ik allemaal gedaan heb in Gambia? In het volgende deel ga ik terug naar de Roots van Gambia.